pembuka kata koma tanda soal seru penutup kata noktah

..nk luah mati mak,nk telan mati bapak,nk kemam tecekik..

Sunday, March 14, 2010

tuah and jebat

TUAH.Nama yg bgtu sinonim dlm idup kite sehari-harian.X pyah nk ulas pnjg pn kite da knal sape Hang Tuah.Laksamana Melaka yg terbilang n tiada tolok-bandingnya.Tuah akan menurut ape sahaja kemahuan Sultan Mansur Shah yg mntadbir Melaka pd ketika i2 tanpa mempertimbang kn buruk baik pekara yg d amanah kn.Pada beliau tugas atau amanat yg d berikan msti d setle kn walau aral dtg menduga.Bakti beliau pada Kerajaan Melaka trutama ny kpd Sultan tidak boleh d sangkal mlahan tidak berdaya d 'copy' oleh sape2 pn.

JEBAT.Amok tatkala Tuah d hukum bunuh atas tuduhan yg silap.Rakan seperjuangan dan seperguruan Tuah.Amokan beliau telah mnggegarkan Kota Melaka suatu ketika dahulu kerana tiada siapa pn dpt melawan kecuali rakan nya sendiri iaitu Tuah.Jebat mati terkena tikaman taming sari oleh rakan nya Tuah.Nama Tuah d julang tp Tuah sndir terkenang pemergian Jebat.Betapa ampuh ny persahabatan mereka ber2 yg hanya terbendung oleh kekjaman seorang pemimpin.


................



Aku bukan nk cter pasal Tuah mahu pn Jebat.Sebenar ny aku nk mentafsir maksud amanah n menilai erti sebuah persahabatan. Di mana letak ny perkataan amanah i2 jika kite x mnjaga ny? Perlu ke kite menjaga amanah yg boleh memakan diri sendiri, mksud ny mende yg kite kena jaga i2 bole memudarat kn kita n bukan lah sesuatu yg baik.Seorang yg bersifat amanah d pndang mulia.Seorang yg x amanah di caci n d cela.Aku bg contoh.Kawan ko pegi mncuri n time 2 ko ade skali tp ko x taw pn kwn ko nk mncuri.Ape ko perlu berdiam diri atau amik tindakan?Aku rase msti korang akan mndiam kn diri pnye.Sbab xde kene mngena pn ngan idup korang kn..

Aku x pandai sgt nk tafsir pasal amanah ni sbb pekataan ni bkn pekataan biase tp luar biase skope die.Aku x pndai nk tafsir jgk klu mende ni aku sntiase elak.

Contoh ny,amanah ini sering d kait kn dgn bendahari "org yg pgang duit sesuatu persatuan atau perduaan".Aku byk kali nk kene lantik jd bendahari tp byk kali gk aku elak sbb aku tau aku x amanah.kuang3x...



Best lg la cter pasal kawan.Aku slalu kene marah ngan Ummi aku sbb pnting kn kawan dr segala2 nya.Da mmg kehidupan aku mcm ni.Sekali bekawan selama2 ny aku kawan slagi x bt dajal kt dlm idup aku.Sekali silap smpai ble2 aku ingat.N slagi x proper mmbetui kn kslahan 2 slagi 2 la aku x anggap kwn.Kite bekawan ade prinsip.Jgan nk dtg time kite senang je.Time kopak, masing2 hampeh.

Byk nk cter klu bekait ngan kawan ni. Tp nk cter 1 1 mmg susa.1 je aku nk bgtahu.Aku suke bekawan.Aku sggup bekawan. N aku x mkn kawan pnye org.Aku x tikam blakang kawan.N yg pling pnting aku rase org pn senang bekawan ngan aku.Aku bgge ade kawan2 yg ramai.Nk aku sebut kn...fuh,mmg x terdaya.



Jd, ape perwatakan korg2 sume??KOrg Hang Tuah atau Hang Jebat?Hang pa pikiaq la sendiri.Aku tiggal kn ntuk korg sndri bt kputusan.


ckup la smpai cni dlu.Nnt coret lg.Tdo sal sok nak nek court..demmm

*ampir stengah jam aku tggu nk uplod gambo.las2 anta tanpa gamba je yg aku mmpu.P1 mmg sucks...


chowssss
salam

1 comment: